Aktuality 2020

 

3. 4. 2020

DOSTANEME OD MĚSTA VČAS POŽADOVANÉ INFORMACE?

EIA POUŽÍVÁ PODKLADY, KTERÉ NEBYLY ZVEŘEJNĚNY

 

31. 3. 2020

PROCES EIA – AKTUÁLNÍ INFO 31. 3. 2020

1. Petiční tým moc děkuje za četná vyjádření podpory ze včerejška a dneška. Za nynější zahájení dalšího kola procesu EIA je plně odpovědná Rada statutárního města Ostravy ve složení ANO, KDU, PIRÁTI, ODS. Jejich jednání svědčí o nekalém pozadí, které celý tramprojekt má.

2. Experti a právníci petice studují předloženou dokumentaci. Zatím můžeme říct, že předložená dokumentace vykazuje chyby a nezákonnosti, obrana proti ní bude dobře možná.

3. Rada statutárního města Ostravy dosud petičnímu spolku neposkytla žádné informace, o které si spolek v souvislosti s tramprojektem požádal již dne 2. 3. 2020. Pikantní je, že disk s torzovitými informacemi dostala poštou Markéta Vysloužilová od primátora MACURY /ANO/, a to aniž by si o ně žádala. Netransparentnost, nepořádek, neprofesionalita.

4. Vyhotovíme hromadné nesouhlasné vyjádření, které bude moct podepsat každý.

5. Zároveň prosíme všechny, co se individuálně vyjádřili v procesu EIA v minulých kolech, aby se nyní v tomto třetím kole procesu EIA zase vyjádřili. Postupně v dalších dnech sdělíme, jak to udělat.

6. Prosíme všechny, kdo mohou, aby vedle hromadného nesouhlasného vyjádření podali i nesouhlasné vyjádření vlastní. V dalších dnech řekneme, jak to udělat.

7. Termíny: Nesouhlasné vyjádření lze podat Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje do pátku 1. května 2020. Protože je to státní svátek, je posledním dnem pro podání nesouhlasného vyjádření PONDĚLÍ 4. KVĚTNA 2020.

8. Prosíme Vás taky o to, abyste informovali své okolí o tom, že proces EIA na tramprojekt byl zahájen v této nelehké době, kdy je možnost účasti veřejnosti omezená.

Prosíme, přemýšlejme!

 

31. 3. 2020

HOT NEWS: EIA ZAHÁJENA
POSTUP OSTRAVY JE NELIDSKÝ

V dobu nejméně vhodnou, kdy celý svět bojuje s koronavirovou krizí, Ostrava podala přepracovanou dokumentaci EIA na tramprojekt.

Veřejnost má čas se k dokumentaci vyjádřit do pondělí 4. května 2020.

Připomínáme, že vyjádření k dokumentaci EIA v minulém kole v roce 2019 podalo 2 393 fyzických a právnických osob. To, že je přepracovaná EIA zveřejněna právě nyní, chápeme jako snahu účast veřejnosti v tomto procesu co nejvíce zkomplikovat a znemožnit.

Moc prosíme, sledujte nás na Facebooku a na našem webu porubskavyzva.cz.

Společně najdeme způsob, jak podat NESOUHLASNÁ VYJÁDŘENÍ i v této nelehké době.

 

24. 3. 2020

AKTUALITY Z PETICE

1. Čekáme na další kolo EIA na tramprojekt. Pravděpodobně nebude zveřejněno v tomto týdnu. Tramvajovou EIA může každý sledovat na https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MSK2105

2. Prosíme, přemýšlejme, z.s., stále neobdržel od Rady města Ostravy žádné aktuální dokumenty k tramprojektu, o které spolek žádal již 2. března 2020. PŘED koronavirovou krizí. Zákonná lhůta pro poskytnutí informací činí 15 dní.

3. Dobrá zpráva: Tramprojekt má tři roviny. Politickou, právní a peněžní. V souvislosti s koronavirovou krizí bude získání jakékoli dotace nebo veřejného financování tramprojektu hodně velkým problémem. Jinak řečeno: Ostrava na tramprojekt nemá peníze a je absolutně nejasné, jak je bude moct získat.

4. Realizace tramprojektu je každým dnem méně pravděpodobná. To ale neznamená, že nehrozí a že není důvod věci okolo tramprojektu nehlídat.

5. Ví odpovědní lidé ve vedení Ostravy, že je tramprojekt ve slepé uličce? Samozřejmě, že ano. Ale nemají důvod to přiznat. Utrpěla by jejich pýcha, navíc oni strategicky plánují za veřejné peníze nikoli za své vlastní. Kolik přitom utratí a kolika lidem otravují život, je jim jedno.

Prosíme, přemýšlejme!

 

17. 3. 2020

AKTUALITY O EIA: EIA NEBUDE NEJMÉNĚ DALŠÍ DVA TÝDNY.

OSTRAVA STÁLE NEPOSKYTLA INFORMACE

1. Do dne 16. 3. 2020 Ostrava jako oznamovatel nepodala dokumentaci EIA na krajský úřad. Tzn., že další kolo procesu EIA v následujících dvou týdnech zahájeno nebude.

2. Prosíme, přemýšlejme, z.s., stále neobdržel dokumenty a informace k tramprojektu, o které požádal Radu města Ostravy podle zákona o svobodném přístupu k informacím již v pondělí 2. března. Lhůta pro poskytnutí informací uplyne zítra 17. 3. 2020.

Přejeme hodně zdraví a trpělivosti v dalších dnech!

 

7. 3. 2020

BŘEZNOVÉ PETIČNÍ INFO

Vážené dámy a pánové, přijměte prosím následující informace:

1. Čekáme další kolo řízení EIA. Ostrava bude záměr „Ekologizace veřejné dopravy Ostrava-Poruba“ předkládat krajskému úřadu již POTŘETÍ.

2. Prosíme, přemýšlejme, z.s., si na základě zákona o svobodném přístupu k informacím vyžádal veškeré dokumenty, které město k tramprojektu aktuálně obdrželo (např. od dodavatele veřejné zakázky na tramprojekt). Dosud jsme požadované informace nedostali. Zkopírovat jedno cédéčko a poslat ho dá někdy zřejmě hodně práce. Tož uvidíme příští týden. V radě města, po které spolek informace požaduje, je ODS, KDU, PIRÁTI a většinově ANO.

3. Nevíme, kdy řízení EIA přijde.

4. Naposled byla EIA zveřejněna přesně před rokem 6. 3. 2019. Byla vrácena Ostravě k přepracování v dubnu 2019.

Děkujeme, že jste s námi!

 

5. 3. 2020

KDE MAJÍ VELKÉ PENÍZE OPRAVDU SMYSL
MAXÍK Z OSTRAVY POTŘEBUJE LÉK ZA 52 MILIONŮ

Tématem to s tramprojektem vůbec nesouvisí, ale chceme upozornit na sbírku na drahý lék pro malého Ostravana Maxíka.

Je mu rok a půl a trpí vzácným onemocněním SMA, které se dá vyléčit pomocí jednorázové genové léčby v USA. Rodina vyhlásila sbírku a závodí s časem. Maxík lék potřebuje velmi brzy.

Prosíme, zvažme finanční pomoc našemu malému sousedovi. Je v situaci, do které se může dostat každý z nás nebo našich blízkých.

Maxík i jeho rodiče uvítají jakoukoliv pomoc, lidé mohou přispívat prostřednictvím transparentního účtu u Fio banky: 2801772333/2010. Maxíkův příběh zveřejnila rodina také na www.pribehmaxika.cz.

https://www.novinky.cz/zena/deti/clanek/aby-pomohli-vazne-nemocnemu-synovi-musi-za-tri-mesice-sehnat-52-milionu-40315558

 

3. 3. 2020

ROŠÁDA ČLENŮ ODS V RADĚ MĚSTA
PRO PETICI SPÍŠE ŠPATNÉ ZPRÁVY

ODS má v radě města (něco jako vláda města) 2 křesla z 11. Ty nyní opouští radní ŠTĚPÁNEK a radní NYTRA. Zatímco NYTRA je senátorem a jeho odchodu z rady města je spíše škoda, odchodu radního ŠTĚPÁNKA litovat nemusíme. O důvodech odchodu radního ŠTĚPÁNKA kolují v kuloárech ostravské politiky různé informace, žádná z nich není moc lichotivá. ŠTĚPÁNEK hlasoval vždy pro tramprojekt.

Nahradit odcházející radní mají v radě zastupitelé za ODS ROUBÍČKOVÁ a CIGÁNEK. Zastupitelka ROUBÍČKOVÁ bývala za TOP 09 starostkou Vřesiny, kde byla ze svého postu během volebního období odvolána, poté kandidovala už jako občanka Ostravy do ostravského zastupitelstva na kandidátce ODS ještě jako členka TOP 09. Údajně mění nyní stranu a vstupuje do ODS. Radní CIGÁNEK má dostat na starost dopravu, o kterou se nyní stará primátor MACURA /ANO/.

Končícího radního NYTRY je škoda. Od ostatních jmenovaných asi nelze očekávat, že budou dělat nesobeckou, rozpočtově odpovědnou pravicovou politiku s důrazem na ochranu práv a svobod člověka, jeho majetku a životního prostředí.

V radě města Ostravy je ANO, ODS, PIRÁTI, KDU-ČSL. ANO má 6 křesel z 11, čímž rozhodování rady ovládá. Ostatní jsou jen křovím, které pobírá plat.

 

2. 3. 2020

PETIČNÍ SPOLEK ŽÁDÁ RADU MĚSTA O AKTUÁLNÍ DOKUMENTACI K TRAMPROJEKTU
DODRŽÍ RADA INFOZÁKON A POSKYTNE JI DO 15 DNŮ?

 

1. 3. 2020

TRAMPROJEKT VZNIKL KVŮLI TOMU, ŽE LIDÉ NA NĚJ NAPOJENÍ HODNĚ CHTĚLI EVROPSKÉ DOTACE

TY SE PRO DALŠÍ ROZPOČTOVÉ OBDOBÍ VZDALUJÍ

Podvádět a krást nedovolí EU oligarchickému systému v našem státě donekonečna. Naštěstí.

https://www.respekt.cz/komentare/tohle-jsme-zazili-poprve-evropsti-poslanci-si-osahali-moc-andreje-babise

 

28. 2. 2020

ZPÁTKY DO MINULOSTI: EKOLIST.CZ V ZÁŘÍ 2018

Stav počátkem března 2020 je:

– Ostrava nemá EIA, na kterou mělo podle primátora MACURY /ANO/ stačit půl roku;

– výstavba má stát podle rozpočtu Ostravy na rok 2020: 2,55 miliardy korun. Tedy více než třikrát více, než kolik tvrdil MACURA /ANO/ v září 2018;

– do procesu EIA na tramprojekt se v roce 2019 zapojilo 2393 osob, a tím se stal jeden z největších v historii České republiky;

– MACUROU /ANO/ uváděný průzkum veřejného mínění zkritizovala veřejná ochránkyně práv, protože vylučoval účast lidí nad 75 let.

Přečtěme si všichni článek. Porovnejme tvrzení v článku s realitou.

Prosíme, přemýšlejme!

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ostrava-musi-ke-stavbe-tramvajove-trati-udelat-dokumentaci-eia

 

25. 2. 2020

HOT NEWS Z PORUBSKÉHO ZASTUPITELSTVA ZE 25. 2. 2020
DALŠÍ KOLO EIA NYNÍ JIŽ ÚDAJNĚ OPRAVDU PŘIJDE

Náměstkyně pro investice, ZUZANA BAJGAROVÁ /ANO/, sdělila, že dne 24. 2. 2020 projektanti Ostravě odevzdali hotovou dokumentaci EIA. Město nyní údajně dokumentaci kontroluje a pak podá na krajský úřad. Zda je tentokrát informace pravdivá, uvidíme v příštích týdnech.

Na zastupitelstvu výborně proti tramprojektu vystupovali: ONDERKOVÁ, ŠÍMA, STACHURA /všichni ČSSD/, DRASTICH /Ostravak/ a KUBÍN /Jednotní/. Porubská ODS statečně mlčela, zda se i styděla, nevíme.

Perlička divná nakonec: ZUZANA BAJGAROVÁ /ANO/ ani slovem nezmínila řízení před ÚOHS.

ZÁVĚR:

V dalších týdnech budeme zřejmě muset věnovat procesu EIA zvýšenou pozornost. Děkujeme, že jste s námi.

SRDEČNĚ VÁS ZDRAVÍ VAŠE PETICE

 

17. 2. 2020

ÚOHS V PRVNÍM STUPNI ZASTAVIL ŘÍZENÍ O SMLUVNÍM DODATKU NA TRAMPROJEKT

Dne 12. 2. 2020 zveřejnil ÚOHS nejnovější prvostupňové rozhodnutí o tramprojektu. Předchozí dvě prvostupňová rozhodnutí byla vždy zrušena odvolacím orgánem. Rozhodnutím zveřejněným dne 12. 2. 2020 ÚOHS řízení zastavuje a shledává, že statutární město Ostrava se přestupku porušením zákona o zadávání veřejných zakázek nedopustilo.

Text nejnovějšího rozhodnutí ÚOHS je zde: https://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-16517.html

 

13. 2. 2020

TRAMPROJEKT A PROJEKTSTUDIO EUCZ, s.r.o. JAKO SUBDODAVATEL SUBDODAVATELE

Jednatelé PROJEKTSTUDIO EUCZ, s.r.o. jsou Ing. arch. David Kotek a Ing. arch. Jaroslav Kotek. Ing. arch. David Kotek je několikáté volební období členem komisí se vztahem ke stavebnictví na městě a v Porubě, Ing. arch. Jaroslav Kotek je totéž v Pustkovci.

Fakt to nikomu nepřipadá nepatřičné?

 

11. 2. 2020

TRANSPARENCY INTERNATIONAL K FUNGOVÁNÍ ÚOHS

https://www.transparency.cz/kauza-svachula-dalsi-dukaz-ze-uohs-nutne-potrebuje-systemovou-zmenu/

 

21. 1. 2020

VELKÁ EIA: PROPOJENÍ FRANCOUZSKÁ-RUDNÁ
MÁ SE PŘEKLÁDAT KORYTO PORUBKY

Na https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MSK2145 se nacházejí kompletní informace o EIA na plánované propojení ulic Francouzská a Rudná. Do procesu EIA může vstoupit každý.

Celá stavba tak nějak budí dojem, že vzniká hlavně kvůli usnadnění vybudování nových cest na zelené louce do hal vznikajících v průmyslové zóně Porubka. (Proč vůbec budujeme průmyslovou zónu na zelené louce podél řeky, když máme v Ostravě nadbytek brownfieldů čekajících na nové využití?!?)

Top hrůza:

Kvůli stavbě se má překládat koryto Porubky. Snad jediného porubského vodního toku, který přežil socialistické zatrubňování porubských potůčků a říček. Porubka je důležitá, je to mimo jiné jediný vodní tok, odkud porubská zvířata z přilehlých sídlišť mohou brát vodu.

Překládání koryta by se šlo vyhnout postavením mostu! Ostrava ovšem v EIA drze tvrdí, že by to bylo drahé, že přeložení Porubky je levnější.

Ve fázi zjišťovacího řízení se pro tuto stavbu zahrnující přeložení Porubky vyslovila i porubská rada ve složení ANO, ODS, KDU, Piráti.

Poznámka petice:

Opakované zklamání z jednání porubské ODS, Pirátů i KDU. Jsou to všechno strany, které mají ochranu životního prostředí, půdy a vody ve svých programech i celostátní úrovni. Jaksi v Porubě skutek utek!

 

18. 1. 2020

KDO VEDE DOPRAVNÍ PODNIK (DPO) A PROČ JE DOBRÉ TO VĚDĚT
A KAM ZMIZEL LUKÁŠ SEMERÁK

Dopravní podnik je akciovka, kterou vlastní Ostrava. Její roční rozpočet je zhruba 1,5 miliardy. To jsou obří peníze, o kterých se městským obvodům může nechat jenom zdát. Pro srovnání: rozpočet Poruby je zhruba 0,5 miliardy korun.

Dopravní podnik je mimo jiné zadavatelem veřejných zakázek. Opakujeme, tok peněz v ostravském dopravním podniku je obrovský. Plus evropské dotační peníze.

Stávající dozorčí rada DPO je v tomto volebním období bez LUKÁŠE SEMERÁKA a BOHDANA TROJAKA /oba politicky činní za Hnutí Ostravak/. Ostravak už není součástí koaliční rady ve vedení města, a tak logicky jeho členové ztratili posty v dozorčí radě této nejdůležitější městské akciovky.

Jak je jinak výkon Pirátů ve vedení města i na porubské radnici neprofesionální, servilní, strašný a plný plytké lhostejnosti, je jim nutno vysoce přičíst právě okolnost, že díky nim není v radě našeho města Ostravak s LUKÁŠEM SEMERÁKEM coby plamenným prosazovatelem budování tramvajové trati našimi ulicemi.

Skoro se dá říct, že odstavení Ostravaka vyvažuje ostatní selhání Pirátů v Ostravě.

Přinášíme odkaz na obchodní rejstřík:

https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-osoba.vysledky?subjektId=153450&typ=UPLNY

 

16. 1 . 2020

CO VÍME O KÁCENÍ 13 BŘÍZ NA PRŮBĚŽNÉ U ZD. ŠTĚPÁNKA

Mezi Zd. Štěpánka a I. Sekaniny u cyklostezky na Průběžné bylo 15. 1. 2020 vykáceno 13 bříz. Dle našich informací to souvisí s opravou inženýrských sítí v místě a s ochranným pásmem pro ně.

 

8. 1. 2020

OSTRAVA V PROSINCI 2019 VYHODILA ZA TRAMPROJEKT DALŠÍCH 64 263,10 Kč
ZAPLATILA NAVÍC PRÁCI, KTEROU MĚL UDĚLAT DODAVATEL VEŘEJNÉ ZAKÁZKY NA TRAMPROJEKT
PIRÁTI BOHUŽEL MLČÍ

O CO JDE?
V registru smluv je na https://smlouvy.gov.cz/smlouva/11032812 uveřejněna smlouva z 10. 12. 2019 s neuvěřitelným datem plnění 13. 12. 2019 mezi Ostravou a společností G-Consult, spol. s r. o.
Stojí tam: „Z důvodu přepracování dokumentace o posuzování vlivů na životní prostředí dle zák. č. 100/2001 Sb. (EIA) na akci „Ekologizace veřejné dopravy
Ostrava – Poruba“ u Vás objednáváme práce v rozsahu dle Vaší cenové nabídky.“ Žádná cenová nabídka a rozsah zveřejněny nebyly – transparence hadr.

V ČEM JE PROBLÉM?
Dodavatel veřejné zakázky na dokumentaci na tramprojekt má podle smlouvy dodat podklady pro EIA a absolvovat celý proces EIA. Příslušná smlouva zde https://smlouvy.gov.cz/smlouva/1257657. Nyní je EIA na tramprojekt vrácena dodavateli veřejné zakázky krajským úřadem k přepracování. K přepracování je vrácena pro chyby a nedostatky dodavatele. Přepracovat podklady EIA na tramprojekt má tak dodavatel veřejné zakázky, a to za původní smluvenou cenu.

CO UDĚLALA OSTRAVA?
Místo, aby na dodavateli vymáhala bezvadné plnění a využila smluvních pokut ze smlouvy na tramprojektovou dokumentaci, tak dodavateli na tramprojekt vyloženě pomohla. Na část jeho povinností z přepracování dokumentace najala za 64 263,10 Kč zcela novou firmu G-Consult, spol. s r. o. Ostrava původnímu tramprojektovému dodavateli výrazně ulevila: pořizuje plnění za něj a sankční ujednání ze smlouvy na tramprojekt neaplikuje.

JEDNÁ SE O LEGÁLNÍ A MRAVNÍ POSTUP?
Zda je celá věc legální, ukáže čas. Mravní to není ani trochu a nemá to nic společného s dobrou správou našeho města.

Prosíme, přemýšlejme!

 

7. 1. 2020

PRAHA PŘEMÝŠLÍ O AUTOBUSECH NA BIOMETAN Z GASTROODPADU

Vedle autobusů na stlačený zemní plyn, vodíkových autobusů a elektrobusů je možné mít i busy na biometan ze zbytků jídla z domácností,restaurací, jídelen a velkoskladů. Je to další důkaz toho, že široké železobetonové těleso s kolejemi místo půdy a stromů je drahý přežitek, který s moderní udržitelnou ekologickou a šetrnou MHD nemá nic společného.

Prosíme, přemýšlejme!

https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-servis/630506/praha-spousti-svoz-gastroodpadu-kuchynske-zbytky-promeni-v-bioplyn-pro-mhd.html

 

3. 1. 2020

CO NÁS ČEKÁ V TRAMPROJEKTU V ROCE 2020

1. V prvních měsících roku 2020 očekáváme snad už konečně rozhodnutí ÚOHS o tom, zda Ostrava porušila nebo neporušila zákon uzavřením dodatku ke smlouvě na tramprojekt.

2. Je možné, že v roce 2020 přijde další kolo EIA na tramprojekt. Opět se budeme aktivně účastnit procesu EIA a vyjádříme své nesouhlasné stanovisko s ničením životního prostředí v okolí našich domovů. Připomínáme, že již nyní je proces EIA k tramprojektu s 2 393 účastníky jeden z největších v historii České republiky.

3. Silnice 17. listopadu v úseku od Slovanu přes Duhu dále směrem na Děhylov patří Moravskoslezskému kraji. Ostrava potřebuje k realizaci tramprojektu i souhlas kraje. I náš kraj tedy bude rozhodovat o tom, jak dlouho ještě absurdní a neúnosné přípravy tramprojektu poběží. Důležité jsou proto pro nás krajské volby v říjnu 2020.

4. Sice tramprojekt má laxní většinovou podporu stávajících koalic v Porubě a ve městě, ale řada opozičních subjektů s námi spolupracuje. Petice má tak snadnější přístup k některým informacím, což je super. Všem našim spolupracujícím politickým subjektům patří velký dík. Mimořádným přínosem je odborná i politická činnost pustkovecké ODS, která petici od počátku pomáhá hájit naši přírodu, zákonnost a rozumné hospodaření s veřejnými prostředky.

5. Během roku 2020 se budeme věnovat programům ostravských politických stran z hlediska tramprojektu i z hlediska přístupu k transparentnosti, hospodárnosti a principům právního státu. Jinak řečeno: jak se chovají či nechovají po komunálních volbách 2018.

Prosíme, přemýšlejme!